16 januari 2013

Helt naturell cheesecake!

En fördel med en välmatad kyl är att det oftast finns roliga grejer att baka på hemma. I helgen, lagom till finfint fikabesök, hittade jag ett par burkar cream cheese som bara ropade till mig att göra om dem till en cheesecake. Eftersom jag samtidigt hittade en mängd frukt i skålarna valde jag att göra en helt naturell cheesecake och sedan servera den med dels frukt ovanpå, dels fruktsallad vid sidan av. Fräscht och gott blev det - dessutom vitaminrikt nu i dessa kalla tider!

Receptet på cheesecaken hittade jag här och det ska enligt uppgift komma från Sveriges ambassad i USA, alltså riktiga grejer! Min cheesecake blev lite platt vilket nog kommer sig av att jag använde en lite för stor form (ca 24 cm). Nästa gång rotar jag fram en med lite mindre diameter. 


Grundrecept cheesecake

12 digestivekex
50 g smör
2 msk strösocker

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg kexen och sockret i en kastrull. Krossa dem lagom grovt med t ex en mortelstöt. Lägg i smöret och låt det smälta under omrörning. Häll i botten på en form med löstagbar kant. 

400 g cream cheese
2 ägg
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2/3 tsk citronsaft

Blanda allt i mixer till en slät smet. Häll ovanpå bottnen. Grädda mitt i ugnen i ca 17 minuter. 

3 dl gräddfil
2 msk strösocker
1 msk vaniljsocker

Blanda allt. Häll försiktigt över kakan så att det undre skiktet inte går sönder. Sätt in i ugnen igen och grädda i ytterligare ca 8 minuter. Låt svalna helt, gärna över natten! Garnera med lite fin frukt om du så önskar. 

1 kommentar:

Fasching sa...

Kul att du gillade receptet, och att kakan blev så vitaminrik som jag hävdar att den är!