23 augusti 2012

Blåbärs- och björnbärspaj

Vi var som sagt i släktstugan i Norrbotten i början på augusti - helt perfekt för att blåbären på skogstomten skulle vara mogna! Vi (eller mest jag) plockade mängder av blåbär. Sedan åt vi rätt så mycket också... men ca 6 liter rensade kom jag hem med! Undrar vad de som röntgade resväskan på flygplatserna tyckte när de hittade en väska halvfull med frysta bär i olika förpackningar? Nåväl, hem kom både vi och bären på utsatt tid och de hade inte hunnit tina så mycket.

I lördags var det ju en av de där härliga sommarkvällarna som vi har haft alltför få av den här sommaren! Vi satt ute med vänner i trädgården och åt god mat, drack gott vin och inte minst åt en god paj till efterrätt. Till pajen utgick jag från ett recept av Leila Lindholm på en klassisk amerikansk blåbärspaj som också innehåller björnbär. Nu följde jag inte receptet riktigt vad gäller fyllningen men helt och hållet till degen som blev riktigt bra! Om man vill kan man kavla ut degen till att täcka pajen helt men jag ville göra tunna strimlor i ett rutmönster. Nästa gång ska jag inte göra detta med en smörig deg den varmaste dagen på länge. Degen blev ganska snabbt lös men det gick rätt så bra ändå!


Blåbärs- och björnbärspaj
(1 paj, ca 6-8 pers)

Deg:
150 g smör, kylskåpskallt
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1/2 msk vatten

Fyllning:
Ca 300 g frysta blåbär
Ca 300 g frysta björnbär
Ca 1 1/2 dl socker
Ca 1 dl potatismjöl

Pensling:
1 ägg
1 msk mjölk
1 msk strö- eller råsocker

Mixa snabbt ihop degen med vattnet tillsatt sist. Låt vila i plastpåse i kylen i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda alla ingredienser till fyllningen. Kavla ut ungefär tre fjärdedelar av degen på mjölat bakbord så att degen täcker en pajform med låga kanter. Lägg försiktigt i pajformen och tryck till i kanterna. Rädda eventuella hål med lite mer deg. Kavla ut resterande deg och skär ut ca 2 cm tunna strimlor. Lägg fyllningen i formen och lägg degstrimlorna över i ett fint mönster. Pensla med ett uppvispat ägg blandat med mjölk och strö över lite strösocker. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna innan servering.

Inga kommentarer: