30 juni 2012

Smultronsylt

Nu när mycket börjar mogna i trädgårdarna blir det också dags för att börja koka sylt! Vi som har "drabbats" av ofantliga mängder självrevande smultron på odlingslotten har faktiskt tröttnat lite på att äta dem råa. Därför plockade jag ca en liter smultron häromkvällen som fick bli sylt idag.

För att få sylten att hålla lite längre finns det ju olika hjälpmedel med pektin i. Syltsocker från Dansukker är ju en klassiker. Jag som gillar lite mindre söta sylter använder dock Syltsocker 1+3 istället. Det är en liten förpackning (330 g) som ska blandas just 1+3, dvs. med 3 ggr så mycket bär/frukt. Jag brukar inte riktigt hålla mig till det utan använder ännu mer bär till samma andel socker. Med rena burkar (kör dem i ugnen medan sylten kokar) har min sylt haft bra hållbarhet än så länge i alla fall.

Den här smultronsylten innehåller väldigt söta bär (och det vet jag pga. intensiv provsmakning!). Alltså blev det det syltsocker vi hade kvar (ca 100 g) till 500 g smultron (ca 1 liter). Blir sylten lite lös så gör det inte så mycket, det är alltid gott att använda i fil!

Nu skiner solen här i Lund och det är dags att ge sig iväg på utflykt! Vi får passa på dessa soliga dagar - och hoppas på att det kommer många fler! 

Inga kommentarer: