29 maj 2012

Chokladmuffins med cream cheese och blåbär

Jag hittade en söt liten bakbok häromveckan som fick följa med hem: Sju sorters sommarkakor av Cecilia Vikbladh. Enligt baksidan innehåller boken recept på bakverk som passar särskilt bra just under sommaren. Jag bläddrade lite och och fastnade för chokladmuffins med färskost- och blåbärsfyllning. Supergoda blev de, lite som en chokladcheesecake i miniatyrformat. Riktigt krämiga och härligt chokladiga. Nästa gång använder jag nog björnbär istället för blåbär för att få lite extra smak i bären. Jag dekorerade med lite kakaokross också.

Vi åt muffinsarna rumstempererade (eller snarare solig eftermiddag-tempererade) men de få som blev över från fikat var goda efter en natt i kylskåp också.

Chokladmuffins med cream cheese- och blåbärsfyllning
(ca 12 muffins)

1 3/4 dl strösocker
1 ägg
75 g smör
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao
1 dl mjölk
100 g mörk choklad (jag använde mörka chocolate chips)

Fyllning:
200 g cream cheese
1 ägg
2 msk strösocker
1 msk vetemjöl
Ev finrivet skal av 1 citron (det hoppade jag över)
Ca 1 dl blåbär
Gärna kakaokross att strö ovanpå

Vispa ägg och socker fluffigt. Smält smöret och rör ner tillsammans med mjölken i smeten. Blanda de torra ingredienserna och rör ner försiktigt. Tillsätt hackad choklad. Fördela i muffinsformar, gärna i en muffinsform av metall. Blanda alla ingredienser till fyllningen och fördela ovanpå. Strö några blåbär ovanpå varje form. Häll gärna lite kakaokross ovanpå också. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.

Recept: Cecilia Vikbladh, Sju sorters sommarkakor

Inga kommentarer: