13 november 2011

Äppelmazarinkaka

Under hösten har jag ett äppellager hemma och bakar minst en äppelkaka i veckan. Det finns ju miljoner äppelkakor att välja på så ibland är det kul att välja något lite annorlunda. Elisabeth Johansson skrev för några år sedan Min äppelbok, en receptbok som fokuserar på äppelrecept (vilket namnet kanske antyder). Den här äppelmazarinen är hämtad nästan rakt ur boken och innehåller både äppelmos och färska äpplen. Jag valde ett rätt så syrligt äppelmos (hemkokt såklart) vilket passade bra till den här i övrigt söta kakan. En klick vaniljglass till gjorde det hela ännu bättre.



Äppelmazarin
(1 kaka, ca 8-10 bitar)

150 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
200 g mandelmassa
3 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
2 dl äppelmos
2 medelstora äpplen (jag använde Aroma)
1 tsk socker
1/2 tsk kanel
Smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa smör och socker fluffigt. Riv mandelmassan fint och rör ner i smörblandningen tillsammans med ägg, vetemjöl och äppelmos. Skär ett av äpplena i små tärningar och rör ner i smeten. Häll smeten i formen. Skär det andra äpplet i fina skivor och fördela ovanpå smeten i ett fint mönster. Blanda socker och kanel och strö ovanpå kakan. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Låt svalna. Servera med glass eller grädde.

Recept: Elisabeth Johansson, Min äppelbok

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur god som helst! Tack för att jag fick smaka både den och den goda kycklinggrytan.
Bloggarmamman

Fröken Dill sa...

Äppelkaka är gott och mazarin är gott. Kombinationen låter himmelsk!!!

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Oj vad gott det låter! Jag har också den boken och har glömt bort att använda den i höst. Nu vet jag vad jag ska baka till helgen!

Hälsningar

Sara

http://kaksmula.blogspot.com