12 februari 2011

Björnbärspaj med mandelmassefyllning

En kokbok (eller bakbok heter det kanske?) som jag ständigt återkommer till är Smulpajer av Elisabeth Johansson. En del av hennes recept finns också på recept.nu. Jag kanske inte följer recepten slaviskt men jag gillar hennes idéer. Hittills finns här på bloggen:

Här kommer ännu en smulpaj, där jag utgick ifrån ett recept på bärsmulpaj med mazarintopping (länken går till recept.nu). Dock tyckte jag att pajen nog skulle bli alltför söt med de mängder socker som anges, så jag drog ner rejält på sockermängden. Eftersom vi verkar ha en outtömlig källa av björnbär i frysen fyllde jag glatt pajen med några deciliter sådana - och det blev hur bra som helst! Björnbären är ju syrliga i sig själva och jag gillar kontrasten mot den söta mandelmassefyllningen. Nästa gång har jag kanske i lite rivet citron- eller limeskal också! Till pajen serverade jag helt enkelt en klick grädde.

Björnbärspaj med mandelmassefyllning
(1 pajform)

Pajbotten & smulor:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1-2 msk mjölk
2 msk socker

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ihop smör och vetemjöl med en matberedare, häll i mjölken lite efterhand till pajdegen börjar smula sig. Använd ungefär fyra femtedelar av smulorna till att trycka ut i botten på en pajform. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Sätt sedan ner ugnen till 175 grader.

Fyllning:
50 g rumsvarmt smör
200 g mandelmassa
1 msk strösocker
1 krm vaniljpulver
2 ägg
1 msk vetemjöl
Ca 3-4 dl björnbär

Riv mandelmassan grovt. Vispa ihop smör, socker och vaniljpulver. Rör sedan ner mandelmassan. Rör i äggen, ett i taget. Rör slutligen ner vetemjölet. Häll massan i pajformen. Strö bären över.

Strö resterande smuldeg ovanpå fyllningen. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Passa mot slutet! Servera med grädde eller glass.

Inga kommentarer: