08 augusti 2008

Naanbröd

Jag håller på med en skafferiinventering. Alla de små kryddpåsarna från allehanda ställen ska hällas upp i varsin burk och prydligt förses med varsin etikett. Hittills har 12 burkar gått åt med allt från sumak till nigellafrön. Alla dessa kryddor gör mig sjukt sugen på att laga kryddig mat, och de senaste dagarna har det mesta gått åt det indiska hållet. Kikärtssoppan med curry och kokosmjölk var bara början. Igår blev det ju bulgursallad med berberis (nåja, den var väl inte så indisk men i rätt riktning österut i alla fall). Idag kokade jag ihop en mycket kryddig indisk gryta, den var faktiskt så het att både jag och mannen känner oss som om vi vore i en bastu. Hur som helst, det receptet skriver jag kanske ner så småningom men det är inte poängen med det här inlägget. Istället vill jag få er att njuta av det som serverades till grytan: naanbröd.

Jag fullständigt älskar naanbröd, kanske för att de är så perfekta att använda som tillbehör. Ris behövs inte till grytan/soppan/yoghurtsåsen, ta en bit naanbröd och doppa i så är middagen fixad. Tur att de är så lätta att baka hemma också!



Naanbröd
(4 port)

50 g jäst
1 tsk salt
1 1/2 dl ljummet vatten
1 1/2 dl yoghurt
2 msk olja
1 msk honung
1 ägg
7-8 dl vetemjöl

Rör ut jästen med saltet. Blanda i vatten, yoghurt, olja, honung och ägget. Rör därefter i mjölet tills degen är smidig. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 40 minuter. Dela i fyra bitar (eller åtta om du vill ha mindre bröd) och kavla/tryck ut dem till 1/2 cm tjocklek. Sätt ugnen på 250 grader och låt bröden jäsa under tiden ugnen värms upp. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 5-8 minuter. Ta ut dem ur ugnen och pensla med lite olja eller smör. Servera genast!

1 kommentar:

fruktsallad sa...

Har aldrig testat att baka Naanbröd men måste göra det snart! Älskar nybakt bröd till maten!